Malá veľká vášeň zvaná automodely

Autor: Jaroslav Balčík | 30.10.2012 o 18:08 | (upravené 30.10.2012 o 20:00) Karma článku: 6,86 | Prečítané:  492x

Aj vy ste vždy zaspávali s krásnymi predstavami o tom ako sa veziete s priateľkou svojim elegantným šporťákom po kľukatých okreskách? Alebo ste snívali o tom ako ste solventný biznismen, ktorý jazdí na bláznivom talianskom superšporte a z tohto krásneho sna Vás vytrhol rinčiaci budík a ranná nevoľnosť sprevádzaná obrovskou neochotou ísť do školy? Tak možno práve tieto nenaplnené predstavy a sny Vás priviedli k vášni zvanej zberateľstvo automobilových modelov, aby ste sa aspoň z časti mohli pýšiť vlastníctvom svojich obľúbených štvorkolesových pokladov.

 

Pravda, nie je to pravé orechové a nič nevynahradí ten pocit, kedy máte možnosť počuť za svojim chrbtom ohromný zvuk plochého šesťvalca od Porsche alebo nechať voľne priasť Fordovu V 8-čku. No napriek tomu má zberateľstvo automobilových modelov aj svoje výhody a mnohí zberatelia dokonca vlastnia hodnoty, ktoré dosahujú objem finačných prostriedkov, ktoré by kľudne stačili na kúpu ich samotných predlôh.  Samozrejme tu už hovoríme o modeloch vo väčších mierkach, ktoré častokrát obsahujú ušľachtilé materiály akými bývajú i striebro, prípadne zlato.  Tie si však bežný slovenský zberateľ nemôže spravidla dovoliť pokiaľ sa nezbaví svojej ladviny alebo Fabie  Combi :-) . Aby som sa späť vrátil k tým výhodám automobilového zberateľstva. Samozrejme ak porovnávame zberateľstvo skutočných automobilov s ich zmenšeninami tak porovnávame neporovnateľné. Je to neporovnateľné hlavne z  dôvodov finančných a funkčných. Ale predsa obidva koníčky majú mnoho spoločného a ja osobne sa ako veľký motoristický fanúšik stretávam s čoraz viacerými autíčkarmi-majiteľmi klasických ale i hodnotných športových automobilov, ktorí disponujú krásnymi zbierkami automobilových modelov. Prečo je tomu tak? Skrátka je to milé a úprimne povedané, nikto nemôže mať v garáži všetky vyrobené automobily v histórii. Vo svojich zbierkach modelov sa však k tomuto cieľu môžete hravo priblížiť. Súčasní výrobcovia automobilových modelov produkujú neskutočné množstvo automobilových modelov, rôznych značiek, rôznych úpravcov, tunerov, závodných tímov a všetkých ich variácií. Ja sám si na takúto výzvu netrúfam, ale viem o zberateľoch, ktorí sa tejto úlohe postavili čelom a mnohé priestory bytov a kútikov ich manželiek museli ustúpiť práve tejto obrovskej zberateľskej vášni zvanej automobilové modely.

model_autickar_opel_GT.JPG

A kde je počiatok mojej vášne k automobilovým modelom? Isto si pamätáte aj vy, prípadne vaši otcovia autíčka zvané angličáky, prípadne Matchbox. Už ako 5 ročný chlapec som našiel pozostatky zo zbierok  svojho otca.  Išlo práve o autíčka Matchbox, Corghi, Schuco. Dokázal som sa na ne pozerať hodiny a pýtať sa svojho otca ako k nim prišiel. Autíčka značky Schuco mali na dnešnú dobu zaujímavé malé krabičky. Boli priehľadné a z jednej strany obsahovali lístok s technickými údajmi auta. A tak som mohol obdivovať Ford 20M, Porsche 911, Jaguar E-Type, Mercedes-Benz 280 a mnohé ďalšie. Aj keď tieto modely neboli na dnešnú dobu veľmi prepracované a neobsahovali také detaily ako tie súčasné, napriek tomu ma neskutočne fascinovali a predstavoval som si aké musia byť krásne tie skutočné Ford-y, Jaguar-e, Porsche, Mercedesy.  Moja láska k angličákom pretrvala a z každej predajne, ktorá tieto modely ponúkala som si niečo odniesol.  Moje nadšenie sa čoraz prehlbovalo a ja som už zbieral takmer všetky modely, ktoré sa mi páčili. Samozrejme hlavne modely automobilov, ktoré som vždy túžil mať v životnej veľkosti. Čoskoro som však pochopil, že svoju zbierku musím rozčleniť a špecializovať sa aspoň čo do veľkosti, alebo výrobcu modelu a tak sa ťažiskom mojej zbierky stali modely v mierke 1:43.

HPI7675.JPG

Svoje znalosti a skúsenosti zo  sveta automobilových modelov zúžitkovali aj moji rodičia, ktorí sa rozhodli v deväťdesiatych rokoch obchodovať práve so zberateľským tovarom. Na túto tradíciu som  po dlhšej dobe  nadviazal aj ja a už vyše roka sa snažím ponúknuť motoristickým nadšencom kvalitné, a cenovo dostupné modely aj pre slovenského zákazníka. Doba nastavila trend a podmienky internetovému podnikaniu a tak som sa svoju ponuku rozhodol prezentovať týmto spôsobom i ja.  Musím sa však priznať, že týmto spôsobom sa mi dostanú do rúk stovky, možno i tisícky modelov a ja sa s niektorými z nich veľmi ťažko lúčim :-) O tom, že v posledných rokoch vypukol boom v oblasti zberateľstva automobilových modelov svedčí aj fakt že niektoré svetové vydavateľstvá ponúkajú formou periodík ako prílohu práve modely klasických automobilov. Predovšetkým tých, ktoré poznajú motoristi z ciest socialistického Československa. (Škoda, Tatra, Wartburg, Trabant, Moskvič, Lada, VAZ, GAZ a iné). Nechcem tento odsek zakončiť pesimizmom ale je možné, že pri dnešných ekologických trendoch, ropnej , energetickej a finančnej kríze ostanú práve tieto malé autíčka jednou z najväčších spomienok na veľkú éru krásnych, ale i atypických karosérií a technických riešení.

HPIM6793.JPG

Tento blog považujem za úvod do série článkov o zberateľstve automobilových modelov, motoristických predmetov. Hodlám sa taktiež venovať  reportom z motoristických akcií, ktorých sa zúčastňujem buď ako pozorovateľ, ale i ako účastník nakoľko som si pred časom predsa len jeden z tých väčších motoristických snov splnil a už mám za sebou pár výjazdov po spomínaných okreskách :-) Taktiež rád uvítam vaše postrehy, rád si prezriem Vaše fotogalérie, zbierky a v neposlednom rade skrátka podebatujem o motoroch, autách, modeloch a všetko, čo súvisí s pohybom na štyroch kolesách bez potupného katalyzátora :-).

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.


Už ste čítali?